Antalya’da neden olmasın: Outlet sokak AVM
Antalya ekonomisinin omurgası tarım, turizm ve ticaret. Bu üç sektörle orta büyüklükte bir ülkeyi doyurabilecek potansiyele sahip olan Antalya maalesef sektörlerdeki eğreti yapılanmadan dolayı bir türlü belini doğrultamıyor.
Tarım hala büyük ölçüde ‘‘Allah verirse’’ ile gidiyor. Turizm Tanrı vergisi deniz kum güneş ile idare ediyor. Ticaret de diğer iki ayaktan farksız; turist gelir, çiftçi kazanırsa çark dönüyor…
Aslında üçü de; yaratıcılıktan uzak işliyor… Elbette bunun nedenleri var. Kötü gidişin tek sorumlusu sektörlerin cengaverleri değil. Rant odaklı kazanma-büyüme zihniyeti ve bu zihniyetle alınan merkezi yönetim kararları en büyük etken…
Taklit ürün, bir türlü önlenemeyen hanutçuluk, bacaklarını gerip kaldırımda tavla atan esnaf türü… Kısmen azalmış olsa da yabancıya, yerliye ve kent ahalisine ayrı fiyat uygulaması…
Antalya’ya ilk geldiğimden beri gözlemlediğim sorunlar.
Oysa ticarette farklı yollarla inanılmaz başarılar sağlamış örnekler var. Bu yazıda bunlardan birini anlatacağım…
Designer Outlet Roermond, Hollanda’da dünyaca ünlü bir alışveriş merkezi. Hollanda’nın güneyinde, Almanya’nın içine doğru sarkan bölgenin başında yer alıyor.
Alışveriş merkezi deyince, yanlış anlaşılmasın; şehrin ve çevrenin dokusunu bozan bir ucube değil. Şehrin bir mahallesi açık AVM haline getirilmiş. Evler dükkan olmuş. Tüm uluslararası markaların mağazaları var; outlet ürünler, yüzde 30 ila yüzde 80 arasında indirimlerle satılıyor. Daha da indirilmiş fiyat görebilirsiniz. Ama gerçekten indirimli.
Türkiye’de yaklaşık 500 lira, Amsterdam’da 70 euro civarında olan bir gömleği 11 euroya aldığımı belirteyim.
Muhtemelen ülkenin ölü bir bölgesindeki Roermond şehrini ve çevresini, ölü bir mahalleyi değerlendirerek hareketlendirmek istemişler. Gayet de başarılı olmuşlar.
Hollanda’nın diğer şehirlerinden çok, Almanya ve Belçika şehirlerine yakın
Dünyanın her yerinden insan akıyor. Bazı mağazalara girmek için kuyruklar oluşuyor. Yağmur altında mağaza kuyruğunda bekleyenler gördüm.
Alışveriş, başlı başına bir çekim unsuru olmuş.
Tabii ki ulaşım rahatlığı büyük etken, trenle Avrupa’nın her yerine ulaşılabiliyor.
Acaba model tersine çevrilerek, Antalya’nın dokusu bozulmamış bir mahallesinde gerçekleştirilebilir mi? Şehre inmiyor denilen turist için bir çekim merkezi olabilir mi?
Kaleiçi ve Balbey Mahallesi’ne ne zaman yolum düşse bunlar aklıma takılır, ‘‘Designer Outlet Roermond’’ gözümün önünden geçer…