Eğitimdeki Sorunlar Ve Çözüm Önerilerimiz

Vatan ve Hürriyet Partisi Genel Başkanı Yalçın Doğan, ülkemizin kangrenleşmiş sorunu haline gelen eğitimdeki sorunlara ilişkin, yaptığı açıklamada eğitimde istikrar ve başarı için acilen bazı düzenlemelerin gerçekleşmesi gerektiğini belirtti.
Doğan, açıklamasında;’Anayasada belirtildiği üzere, hayat hakkından sonra en önemli temel hak eğitim bir ülkenin geleceğine etki eden en önemli unsurdur. Kaliteli bir yaşam için tutumlarımıza, inançlarımıza, davranışlarımıza ve duygularımıza yön veren, değiştiren ve etki eden eğitime ne kadar önem veriyoruz? Günü kurtaran aspirin çözümler asla bizi ileriye taşıyamaz. Eğitimde fırsat eşitliği olmazsa olmazımızdır. Hakkâri’deki çocuğumuz da, İstanbul’daki evladımız da eğitimde ayni fırsata erişemedikten sonra adaletten ve hakkaniyetten bahsedemeyiz. Ülkemizde sınavlar kâbus halini almıştır. Bu çarpık sistem yüzünden çocuklar test ile tost arasında sıkışmıştır.
Ezberci sınav stresinden çocuklar çocukluğunu yaşayamadığı gibi üniversitelerden mezun olan gençler de aynı duygu durumu yaşayıp umutsuz ve geleceği yurt dışında aramaktadır. Uzun yıllardır hala eğitimin önemini kavrayamayan siyasiler yüzünden ülkemiz kaybetmektedir. Neredeyse iki senede bir değişen eğitim sistemi yüzünden ailelere, eğitmenler ve çocuklar büyük bir düş kırıklığı yaşamaktadırlar. Hangi ülkenin çocukları yükseköğretim kapılarında bekleşiyorlar gösterebilir misiniz? Oysa formül çabuk basit. Okul ve eğitim sistemini güçlendirirsek çocukları yeteneklerine ve ilgi alanlarına göre değerlendirirsek hiçbir çocuk ve gençte hayal kırıklığı oluşmaz. Refah seviyesi yüksek devletlerde talebelerin yüzde 65-70’i mesleki eğitime, yüzde 30-35’i de akademik eğitime yönlendirilirken, bu oranın bizde tam tersi olması oldukça düşündürücüdür.
Bundan başka öğretmenlerimizin de sorunları vardır. Öğretmenlerimizin her fırsatta belirttikleri gibi, Okul öncesi eğitim yeterli düzeye ulaşmadı. Eğitim fakültelerinde verilen eğitim yetersiz ve çağa uygun değil. Yaz aylarında, öğretmenlere yönelik düzenlenen toplantı ve seminerler, yeterli değil. Müfredat bilimsellikten ve çağdaşlıktan uzak. Eğitimde öğrencilerin yetenek ve ilgileri dikkate alınmıyor. Sınav sisteminin her yıl değişmesi öğrencileri zorluyor. Okullardaki öğretmen açığı sözleşmeli ve ücretli öğretmenlerle kapatılmaya çalışılıyor. Bu öğretmenlerin kadrolu öğretmenlerle aralarındaki eşitsizlik öğretmenler arasında sorunlara neden oluyor. Ücretli öğretmenlikte eğitim fakültesi mezunu olma ve pedagoji şartı aranmaması, kimi ücretli öğretmenlerin branşları dışında ders vermesi, eğitimin kalitesini düşürüyor. Okullarda yeterli bütçe olmadığı için temizlik ve güvenlik elemanı alınamıyor ya da 1-2 kişi çalıştırılıyor.
Pek çok okulda, spor ve konferans salonları yok, hatta öğrencilerin teneffüste oyun oynayacağı ya da sosyalleşeceği bir bahçeleri bile bulunmuyor. Öğretmenlerin aldıkları maaşlar yetersiz, pek çok öğretmen ek iş yapmak zorunda kalıyor; bu nedenle psikolojik sorunlar yaşayan öğretmenler var. Öğretmen performans sistemi kaldırıldı, ancak önceki yıllarda bu durumun tartışılması dahi, öğretmenlerin itibarını yıprattı. Yönetici atamalarında liyakate önem verilmiyor, bu durum okullarda huzursuzluklara neden oluyor. 50 ortalamayla, 7 zayıfla dahi sınıf geçen öğrencilere, alt yapıları çok eksik olduğu için üst sınıflarda eğitim vermek neredeyse imkânsız hale geliyor. Son yıllarda klasik liselerin hepsi Anadolu lisesine dönüştürüldü. Ancak bunların büyük çoğunluğunda Anadolu Lisesi kalitesinde bir eğitim verilmiyor. Getirilen yeni sınav ve yerleştirme sistemi nedeniyle öğrencilerin bir kısmı, Anadolu liselerine giremiyor ve meslek ya da imam hatip liselerine gitmek zorunda kalıyor. Bu okulları tercih etmeyenler ise açık öğretime yöneliyor. Öğretmenlerimizi de dinliyoruz.
Çözüm önerilerinde de bulunuyorlar. Bu kapsamda mesleki itibarlarının yeniden kazandırılmasının motivasyonu artıracağına dikkat çeken öğretmenler, maaşlarında iyileştirme istiyorlar. Ücretli, sözleşmeli, kadrolu gibi farklı öğretmen kadrolarının kaldırılması, başarının ödüllendirilmesi, öğretmenlere yararlı olacak seminerlerin verilmesi de beklentiler arasında. Müfredatın çağa uygun, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini dikkate alacak şekilde düzenlenmesi gerektiğine dikkat çeken öğretmenler, okulların fiziki sorunlarının çözülmesini istiyorlar. Ayrıca eğitim fakültelerine öğretmenliği severek yapacak öğrencilerin alınması, eğitimlerinin çağa uygun olarak düzenlenmesi; ikili eğitimin kaldırılması; okul aile birliği ilişkilerinin güçlendirilmesi, öğrencilerin başarılarının yanı sıra mutluluklarına da odaklanılması yönünde önerileri rapor ettik ve partimizin ilgili komisyonlarında değerlendiriyoruz. Sorunlara ilişkin raporları düzenledikten sonra ilgili çözüm önerilerimizi bakanlıklarla ileteceğiz ‘ dedi.