Çevreci ulaşımda adımı büyütelim!
Antalya’da nostaljik tramvayın yerine elektrikli otobüs sefere konuluyormuş. Törenle deneme seferleri başlatılmış.
Törene Antalya Büyükşehir Belediyesi Baş Danışmanı Dr. Cem Oğuz, Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama Raylı Sistem Dairesi Başkanı Nurettin Tonguç, Antalya Ulaşım A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Filiz katılmış.
Olay medyada geniş yer aldı. Başlıkları görünce, Antalya döküntü otobüslerden kurtulacak diye sevinmiştim. Ayrıntıyı okuyunca fazla ve erken heyecan yaptığımı anladım.
Ayrıntıda Cem Oğuz ve Nurettin Tonguç’un açıklamaları var. Oğuz şunları söylemiş:
‘‘Antalya’da hizmet vermeye devam eden Nostaljik Tramvay 1959 -1963 yılları arasındaki araçların bir revizyonu. Bugün deneme sürüşünü yaptığımız araç tamamen yerli üretimdir. Günümüz şartlarına uygun konforlu, sessiz, çevre dostu ve engelli vatandaşlarımızın da çok rahatlıkla kullanabilecekleri bir ulaşım aracıdır. Egzoz emisyonu sıfır olan elektrikli araç 90 kişi kapasiteli. Bugün ilkini gerçekleştirdiğimiz deneme sürüşlerine 1 ay süresince Antalya halkımızla paylaşarak devam edeceğiz. Diğer yerli üreticilerin de araçlarını deneme sürecine tabi tutacağız. Kullanımına uygun olursa da nostaljik tramvayların bu elektrikli otobüslerle revizyonunu gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Bütün çalışmalarımız vatandaşlarımızın şehir içi seyahatlerinin konforunu artırmak ve memnuniyeti sağlamak için. Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanımız Muhittin Böcek’in hedefleri arasında olan bu revizyon çalışmasını Antalya halkına kazandırmak istiyoruz.”
Tonguç da tramvayın sık sık arıza yaptığını belirtip “Dünyada bu tür yeni teknolojiler hep gözde. Çevreci olarak sıfır emisyon. Kentimiz için bisikletli ulaşımı ve toplu ulaşımı önemsiyoruz. Bunun için elektrikli otobüsleri Antalya ulaşımına kazandırmak istiyoruz” diyor.
Konuşmalardan anladığım, tramvayın işlediği hatta birkaç elektrikli otobüs konulacak hepsi bu…
Temiz ve konforlu ulaşımda Antalya çok geri, bir turizm kenti olması dikkate alındığında çok çok geridir.
Toplu ulaşımda çevreci araçlar ilk İstanbul’da, Prof. Dr. Nurettin Sözen’in Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde kullanılmaya başlanmıştı. Ayrıntısını, İstanbul’un ulaşım tarihini yazan Akın Kurtoğlu’nun wowturkey.com’daki yazısından aldım. ‘‘İETT İdaresi’ne, ilk kez Sözen zamanında 1993 yılında, doğalgazla çalışan Macar malı 100 adet İkarus Solo tip (IK-260.25) otobüs katıldı.’’
İstanbul’a doğalgazın 1992’de geldiği dikkate alınırsa ne kadar hızlı davranıldığı ortadadır.
Antalya’ya dönersek…
Prof. Dr. Mustafa Akaydın’ın politik engelleme ve plaka rantçılarının direnişine rağmen Büyükşehir adına modern araçlar alması, ulaşımda kaliteye dönük önemli adımdı. Devamı gelmedi.
Menderes Türel döneminde elektrikli araçlar konuşuldu, galiba iki otomobille sınırla kaldı.
Minibüsten otobüse dönüşüm önemli bir fırsattı; kullanılmadı. Minibüs sahipleri plaka birleştirip otobüs alırken, büyük oranda ikinci el araçları tercih etti; ağırlıklı olarak İstanbul ve Ankara’nın döküntüleri Antalya’ya getirildi.
Törene konu olan hattın boyunu, araç sayısının birkaç tane olacağını düşününce, laflar büyük ve afili geldi. Konuşmada şöyle bir devam bekledim:
‘‘Buradaki test sonuçlarına göre önümüzdeki beş yıl içinde anayollardaki tüm araçlarımız çevreci (elektrikli-gazlı) olacak. 10 yıl içinde tüm toplu ulaşımımız dönüşecek!’’
Çok mu hayalciyim!..